Gamer.nl Register FAQ Calendar
User Name
Password

Go Back   Gamer.nl Forum > Offtopic > Hardware, Software & Gadgets
Reply

Thread Tools
Vinze
No Registered User
Old 23rd January 2008, 23:53

Vinze's Avatar

Steam: Vinze
[Advies] Versterker/receiver voor PC

Aangezien ik over 3 weken jarig ben kan ik van m'n ouders geld krijgen om iets te kopen. (voor me te laten kopen)
Nu ben ik zelf al een tijdje opzoek naar een versterker voor tussen mijn pc en de speakers.

Wat heb ik al?
Speakers; 2x Jamo SAT80 - 55W
Subwoofer; 1x Jamo SW80 - 2x 70W
En uiteraard een computer.

Nu hangt er een Aldi radio'tje tussen (MTlogic :')) en die is niet al te best meer.. Van die radio lopen 4 draden (2 rood en 2 zwart) naar de sub, en daarweg weer 1 paar zwarte/rode naar elke speaker.

Mijn eisen;
- max 90 100 euro!
- compact, staat namelijk op tafel naast de monitor
- een draaiknop voor volume
- 2e hands mag, maar moet niet te ver weg zijn. (liefst nieuw natuurlijk)

Ik heb verder vrij weinig verstand van dat hele audio gebeuren, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen hierbij. Uiteraad hoeft het geen prof. kwaliteit te zijn maar het moet wel lekker klinken.

Bvd!
Vinze is offline   Reply With Quote
Arcadium
HAha HAha HA!
Old 24th January 2008, 00:09

Arcadium's Avatar

90 a 100 euro kom je niet heel ver mee vrees ik iig niet nieuw.

Kan je niet beter even sparen voor een echt leuke versterker/receiver dan nu 100 euro aan "niet veel" uit te geven.
Banned
Old 24th January 2008, 00:11

Met 100 euro kom je al aardig ver hoor als je 2e hands koopt. En ik denk niet dat die speakers van zulke kwaliteit zijn dat je echt een goede versterker nodig hebt.
Alleen wat doe je er allemaal mee? Ga je hem ook via spdif in passtrough mode zetten? Of enkel analoog?

Last edited by Tsurany : 24th January 2008 at 00:15 .
Tsurany is offline   Reply With Quote
Vinze
No Registered User
Old 24th January 2008, 07:34

Vinze's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tsurany View Post
Met 100 euro kom je al aardig ver hoor als je 2e hands koopt. En ik denk niet dat die speakers van zulke kwaliteit zijn dat je echt een goede versterker nodig hebt.
Alleen wat doe je er allemaal mee? Ga je hem ook via spdif in passtrough mode zetten? Of enkel analoog?
Daar houd mijn kennis eigenlijk al op, hij zit nu aangesloten op de AUX van mijn radio (1 rood en 1 wit) en gaat dan naar een 3.5mm jack naar de computer die op de groene (?) aansluiting zit.

Ik gebruik hem voor alles wat ik op de PC doe, dus films, muziek, games enz.
Quote:
Originally Posted by Arcadium View Post
90 a 100 euro kom je niet heel ver mee vrees ik iig niet nieuw.
Kan je niet beter even sparen voor een echt leuke versterker/receiver dan nu 100 euro aan "niet veel" uit te geven.
De radio die ik nu heb was 15 euro, dus slechter kan het nooit worden denk ik.
Ik hoor het verschil toch niet zo snel wat dat betreft.
Tsurany
Banned
Old 24th January 2008, 09:13

Spdif in passtrough houd in dat je moederbord een spdif aansluiting moet hebben. Hierdoor kan je het geluid digitaal doorsturen naar je reciever en kan je Dolby Digital en Digital Theatre Systems door je reciever laten doen wat een veel betere kwaliteit oplevert met films. Dan moet je dus een moederbord met spdif hebben, reciever met spdif in en je moet de goede software hebben om het geluid is passtrough te zetten.
Enig nadeel is wel dat je in games dan nooit 5.1 kan krijgen omdat je reciever dat geluidssignaal niet aan kan. Dan moet je dus weer een geluidskaart hebben die dat geluid omzet in DTS.
Vinze
No Registered User
Old 24th January 2008, 11:45

Vinze's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tsurany View Post
Spdif in passtrough houd in dat je moederbord een spdif aansluiting moet hebben. Hierdoor kan je het geluid digitaal doorsturen naar je reciever en kan je Dolby Digital en Digital Theatre Systems door je reciever laten doen wat een veel betere kwaliteit oplevert met films. Dan moet je dus een moederbord met spdif hebben, reciever met spdif in en je moet de goede software hebben om het geluid is passtrough te zetten.
Enig nadeel is wel dat je in games dan nooit 5.1 kan krijgen omdat je reciever dat geluidssignaal niet aan kan. Dan moet je dus weer een geluidskaart hebben die dat geluid omzet in DTS.
Mijn moederbord is een MSI P6N SLI-Fi
Volgens mij zit hier wel Spdif op (is toch zo'n rood 'lampje'?)
Het maakt mij verder niet uit als de versterker geen 5.1 ondersteund, daar heb ik ten eerste geen ruimte voor, en ten tweede bevalt mijn 2.1 setje prima.
Maar is dat met spdif wel te krijgen binnen mijn budget?
En iemand die me wat merken/types of linkjes kan geven? Dan heb ik in ieder geval een indicatie in welke richting ik moet zoeken.
Koei
:*(
Old 24th January 2008, 11:49

Koei's Avatar

Steam: Koeitje

Elke receiver heeft tegenwoordig wel een optische ingang. De goedkoopste surround receiver die ik ken is een JVC die nieuw 150,- kost. Dus 2de hands moet er echt wel wat te krijgen zijn.

http://www.last.fm/user/Koeitje
Koei is online now   Reply With Quote
Tsurany
Banned
Old 24th January 2008, 11:53

Jup dat zit er op. En met spdif is wel te krijgen binnen je budget, dat hebben bijna alle versterkers wel, je moet er enkel geen uitzoeken die het niet heeft. En het is vooral de vraag of je moederbord het heeft en die heeft het. En zoeken zul je vooral 2e hands moeten doen met dat budget, heb ik zelf ook gedaan.
En merken, tja er zijn er zoveel. Marantz, Harman kardon, Parasound, JVC,... nadeel is dat het vaak om modellen van 200+ euro gaat, dus je moet goed zoeken naar een 2e hands reciever voor 100 euro. Mijne destijds voor 100 euro gekocht omdat de analoge ingangen beschadigt waren, anders was hij ook 150-200 euro.

Last edited by Tsurany : 24th January 2008 at 11:56 .
Vinze
No Registered User
Old 24th January 2008, 11:57

Vinze's Avatar

Quote:
Originally Posted by Koei View Post
Elke receiver heeft tegenwoordig wel een optische ingang. De goedkoopste surround receiver die ik ken is een JVC die nieuw 150,- kost. Dus 2de hands moet er echt wel wat te krijgen zijn.
Surround receiver? Ik heb in principe toch genoeg aan een stereo receiver?
Zou dat niet goedkoper zijn, en evt zelfs nieuw binnen mijn budget passen?
Zijn er ook webshops waar ze dit soort dingen verkopen, want via kieskeurig.nl kom ik ook niet veel verder
Tsurany
Banned
Old 24th January 2008, 12:00

Ik zou niet naar nieuw kijken, 2e hands kan je een kwalitatief veel beter product kopen voor dezelfde prijs. En ik zou wel voor surround reciever gaan, dan kan je altijd nog uitbreiden mocht je dat willen. Ik zelf heb ook een surround reciever maar ik ben er blij mee want als ik wil upgraden naar surround hoef ik niet eerst nog een andere reciever te kopen maar kan ik er meteen een paar extra speakers aan hangen.
Koei
Old 24th January 2008, 12:04

Koei's Avatar

Quote:
Originally Posted by Vinze View Post
Surround receiver? Ik heb in principe toch genoeg aan een stereo receiver?
Zou dat niet goedkoper zijn, en evt zelfs nieuw binnen mijn budget passen?
Zijn er ook webshops waar ze dit soort dingen verkopen, want via kieskeurig.nl kom ik ook niet veel verder
Zowat alle goedkope merken maken geen stereoreceivers meer (iig dat geloof ik, en als ze er zijn waarschijnlijk niet met SPDIF). Denk niet dat je aan een Denon van 600,- wilt

Arcadium
HAha HAha HA!
Old 24th January 2008, 14:15

Arcadium's Avatar

Sony STR-DE197 (receiver) vanaf 125 euro op Kieskeurig, Alleen zonder SPDIF, maar met goede 2xRCA kabels kom je ook een eind.

Pioneer A109 (versterker) vanaf 125 euo ook op Kieskeurig, idem zonder SPDIF

Maar ik zou ook voor surround gaan en dan 2de hands zoals eerder gezegt, krijg je meer waar voor je geld.
Old 24th January 2008, 15:13

Koei's Avatar

Nouja, in principe is een stereo setup beter kwa kwaliteit. Maar niet kwa aansluiten op een PC. En optisch aansluiten is sowieso beter. Riskeer je tenminste niet dat je door spanningsverschil pc/versterker je inputs opblaast (zoals mij overkomen is).

Reply

Thread Tools

Forum Jump

All times are GMT +2. The time now is 21:35.